Ewa Miszczyk-Wróbel

radca prawny

Od wielu lat z sukcesem pomagam deweloperom oraz wykonawcom zakładać spółki budowlane, a następnie prowadzić je w sposób bezpieczny, osiągając sukcesy w branży budowlanej...
[Więcej >>>]

Porozmawiajmy

Odbiór techniczny mieszkania

Ewa Miszczyk-Wróbel10 sierpnia 2019Komentarze (0)

Piątek wieczór, dobry czas na pisanie. Szczególnie, że dziś jestem wyjątkowo zainspirowana 🙂 Przed południem miałam bowiem przyjemność wypić kawę i porozmawiać z inspektorem budowlanym Karoliną Malicką. Ekspertką w zakresie odbiorów technicznych lokali mieszkalnych. Dlatego dzisiaj będzie o odbiorach, krótko i konkretnie.

Jak wiesz, ustawa deweloperska reguluje cyt.:

zasady ochrony praw nabywcy, wobec którego deweloper zobowiązuje się do ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i przeniesienia własności tego lokalu na nabywcę, albo do przeniesienia na nabywcę własności nieruchomości zabudowanej domem jednorodzinnym lub użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej i własności domu jednorodzinnego na niej posadowionego stanowiącego odrębną nieruchomość.”

Nie można było prościej ustawodawco? 🙂

W skrócie, z powyższego wynika, że Twoja umowa deweloperska, aby była zgodna z przepisami prawa, powinna zawierać zapisy chroniące Cię jako konsumenta przed przedsiębiorcą – deweloperem.

Będą to m.in. zapisy dotyczące odbioru technicznego Twojego mieszkania, w tym terminu i sposobu, w jaki zostaniesz o nim zawiadomiony przez dewelopera. Bo to bardzo ważna sprawa.

Sfinalizowanie wielomiesięcznego projektu, jakim jest zakup mieszkania, musi być potwierdzone takim odbiorem. Powinien on mieć miejsce po zawiadomieniu Cię o zakończeniu budowy i uzyskaniu przez dewelopera decyzji o pozwoleniu na użytkowanie budynku, ale jeszcze przed podpisaniem umowy sprzedaży.

Wszyscy się już wówczas niecierpliwią. Ty chcesz szybko się wprowadzić, deweloper chce szybko podpisać umowy sprzedaży. Łatwo wówczas popełnić błąd i przeoczyć lub „odpuścić” wady wymarzonego mieszkania.

Zgodnie z przepisami prawa Twój udział w odbiorze jest niezbędny, udział inspektora budowlanego już nie. Ale warto, uwierz mi 🙂 Ustawodawca może kiedyś też do tego dojdzie, bo lepiej się nie da zabezpieczyć interesów konsumenta przy tej czynności. Nie deprecjonując Twojego doświadczenia oraz uważności na detale, tylko fachowiec z wieloletnim doświadczeniem oraz właściwym sprzętem będzie w stanie stwierdzić, czy przekazywane mieszkanie zostało wykonane zgodnie z projektem, przepisami prawa, normami technicznymi oraz tzw. sztuką budowlaną.

Po odbiorze sporządzisz z deweloperem pisemny protokół, do którego będziesz mógł zgłosić zauważone wady i usterki. Teoretycznie możesz to zrobić sam. Inspektor budowlany pomoże Ci jednak w prawidłowym ich ustaleniu i opisaniu. Możesz też otrzymać od niego specjalnie opracowany raport na temat wad Twojego mieszkania, co jest naprawdę bardzo pomocne w sytuacji poważnych wad. No chyba że wierzysz na słowo, że „robota jest świetnie wykonana, będzie Pan zadowolony” – jeśli tak, to przepraszam i już się nie wymądrzam 🙂

Co dalej?

W terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu porządny deweloper powinien dostarczyć Ci oświadczenie o uznaniu zgłoszonych wad. Może też w tym terminie dostarczyć jednak oświadczenie, że odmawia ich uznania podając przyczynę takiego stanu rzeczy.

Jeśli wady zostaną uznane, najdalej w ciągu 30 dni od dnia odbioru technicznego powinny zostać usunięte. Jeśli jednak starannie działający deweloper nie usunie wad mieszkania w 30 dni, zgodnie z prawem może wskazać Ci „odpowiedni, inny termin” usunięcia wad, podając jednocześnie uzasadnienie opóźnienia. Tak będzie na przykład w sytuacji, kiedy proces technologiczny zakupienia czy wyprodukowania jakiegoś elementu będzie dłuższy niż 30 dni.

KarolinaMalicka WszpilkachnabudowieĆwiczysz cierpliwość wtedy, ćwiczysz 🙂 Ważne jest bowiem, aby wady były skutecznie usunięte, najlepiej zgodnie z technologią zaproponowaną przez inspektora budowlanego. On wskazując rozwiązania nie będzie kierował się tylko kosztami robót, ale też nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, obowiązującymi normami i sztuką budowlaną. Jednocześnie oczywiście walczysz, aby termin był „odpowiedni” nie tylko dla dewelopera, ale i dla Ciebie.

Inspektor Karolinę Malicką znajdziesz tutaj www.WszpilkachNaBudowie.pl

 

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 606 707 093e-mail: e.miszczyk@miszczykwrobel.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH Ewa Miszczyk-Wróbel Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH Ewa Miszczyk-Wróbel z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem e.miszczyk@miszczykwrobel.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: